Over deze campagne

De mooiste boodschap is bio: als we allemaal iets vaker biologische boodschappen kopen, zorgen we samen voor een mooiere wereld. Met meer bloeiende natuur, een vruchtbare bodem, meer dierenwelzijn en een groene toekomst voor ons allemaal. Dat is de boodschap van een driejarige EU-campagne die zich richt op het stimuleren van de verkoop van biologische producten, alsook het verbeteren van de herkenbaarheid van en het vertrouwen in het Europese biologisch keurmerk (het groene ‘blaadje’). Om mensen tijdens het boodschappen doen een duwtje in de goede richting te geven, speelt een groot deel van de campagne zich af op en rondom de winkelvloer.

De campagne ‘De mooiste boodschap is bio’ is in Nederland geïnitieerd door Bionext: de ketenorganisatie voor biologische landbouw en voeding. Bionext werkt samen met de biologische ondernemers (boeren, telers, handel en speciaalzaken) aan een steeds duurzamere landbouw. Deze campagne voeren we uit binnen een internationaal samenwerkingsverband met onze Zweedse, Finse en Vlaamse zusterorganisaties: Pro Luomu, Organic Sweden en BioForum. Met deze campagne sluiten we aan bij de richtlijnen over evenwichtige, gezonde voeding van het Voedingscentrum.

Meer weten over de campagne en de lessons learned over nudging? Bekijk het Sustainable nudging report. Ook onze partnerlanden hebben rapporten met interessante wetenswaardigheden gepubliceerd. Je vind ze hieronder:
Zweden
Finland
Vlaanderen

Volg onze Nederlandse campagne ook op Facebook en Instagram.

Organic in Europe: part of the solution

Organic in Europe: part of the solution

"Nudging organic; part of the solution" is een driejarig project dat op nieuwe en creatieve manieren kennis verspreidt over wat je krijgt en bijdraagt wanneer je voor biologisch kiest. Achter dit initiatief staan Organic Sweden en de biologische brancheorganisaties Pro Luomu in Finland, Bionext in Nederland en BioForum in België. Het project wordt grotendeels gefinancierd door de EU.

Campagnemateriaal

Op zoek naar betrouwbare informatie? Ontdek en gebruik onze uitgebreide toolbox met bestaand campagnemateriaal. Of u nu meer wil weten over biologische producten, zelf content wil creëren over bio of direct aan de slag wil met de campagne, de toolbox helpt u op weg.

Toolbox Campagne "De mooiste boodschap is bio"

Onze partners

De campagne ‘de mooiste boodschap is bio’ wordt gefinancierd met steun van de Europese Unie en mede mogelijk gemaakt door de volgende partners: GroentenFruit Huis, Eko Holland, De Groene Weg, Arla Foods, Albert Heijn, Rijk Zwaan, Jumbo en De Smaakspecialist.


Word ook partner!

Bij Bionext geloven we in de kracht van samenwerking. Daarom nodigen we alle biologische ondernemers uit om partner te worden van onze campagne. Binnen deze campagne zullen we diverse categorie gerichte nudging acties online en in fysieke supermarkten opzetten. Als producent van biologische producten die in retail verkrijgbaar zijn, heeft meedoen aan onze campagne verschillende voordelen:

Marktontwikkeling: U draagt bij aan de groei van de biologische markt door bewustzijn te vergroten en consumenten aan te zetten tot gezonde en duurzame keuzes.

Retailer/productkeuze en nudge-inspraak: Als partner bepaalt u welke retailer of productgroep uw producten vertegenwoordigt in onze nudging acties. U kunt actief meedenken over strategieën om consumentengedrag positief te beïnvloeden.

Verbetering eigen nudges: Leren van uw eigen nudging acties helpt u om continu uw producten en strategieën te verbeteren, wat resulteert in een grotere marktimpact.

Algemene inzichten en learnings: Als partner krijgt u niet alleen inzicht in uw eigen data, maar ook toegang tot algemene gegevens en inzichten van alle andere nudging acties binnen onze campagne, wat collectief leren en ontwikkelen stimuleert in de biologische sector.

Internationale inzichten: Partners hebben exclusieve toegang tot cijfers en learnings van vergelijkbare nudging acties in Zweden, Finland en België, waardoor het mogelijk is om van elkaars successen te profiteren.

Thema-inspraak voor artikelen: Als partner kunt u input leveren voor het selecteren van thema's voor gepubliceerde artikelen tijdens de campagne, waardoor u belangrijke onderwerpen voor uw bedrijf en klanten kunt beïnvloeden en uw expertise breder kunt delen.

Bent u biologisch ondernemer en heeft u interesse om, op wat voor manier ook, te participeren in de campagne, neem dan gerust contact met ons op!

Natalie Oudenhoven
oudenhoven@bionext.nl