Nieuws

​​Communiceren over biologisch: hoe laten we bio nóg meer groeien?

12-01-22 10:58

Biologisch is lekker voor jou én voor de wereld. Toch weten veel mensen de voordelen van biologisch niet één-twee-drie op te noemen, vinden sommigen biologisch te duur of raakt men verstrikt in de wirwar van keurmerken. Hoe communiceer je over biologisch zodat het aantrekkelijker wordt voor een groter publiek? Dat ontdek je in de nieuwe Greenpaper ‘Biologisch & communicatie’ van Bionext. Wij zetten de belangrijkste take aways voor je op een rij.

Voor de Nederlandse consument staat gemak en voordeel vaak bovenaan het boodschappenlijstje. Maar hoe zorgen we ervoor dat consumenten biologisch ook bovenaan dit lijstje zetten? In de Greenpaper worden de volgende zeven inzichten besproken:

1. Campagnes kunnen helpen biologisch meer op het dagelijkse menu te krijgen
Uit onderzoek van Ruigrok Netpanel bleek dat driekwart van de mensen na het zien van de ‘Bio lekker voor je’ campagne actie ondernam. Dit varieert van het meer bewust letten op biologisch tot het daadwerkelijk vaker kopen ervan.

2. Er is nog te veel verwarring over keurmerken
In de supermarkt vliegen de keurmerken je vaak om de oren. Waar het ene keurmerk focust op natuur en klimaat, benadrukt de ander een eerlijke prijs en dierenwelzijn. Dat kan het lastig maken om de voordelen per keurmerk te onthouden.

3. De prijs van biologisch is nog steeds een knelpunt
65% van de Nederlanders zou vaker biologisch eten en drinken kopen wanneer biologisch goedkoper zou zijn, blijkt uit onderzoek.

4. Er is een verschil tussen willen en doen
Het grootste deel van de Nederlanders wil graag duurzamer eten. Het daadwerkelijke uitvoeren hiervan hangt echter ook samen met factoren als de beschikbaarheid van de producten, de mate waarin je voelt dat je effect hebt als consument, de zekerheid over de duurzaamheidsclaims en sociale normen. Er is dus een verschil tussen iets willen en het daadwerkelijk doen.

5. We kiezen vaak producten uit op versheid, smaak en prijs
Biologisch gaat over klimaat, bodemkwaliteit, dierenwelzijn, biodiversiteit en gezondheid, terwijl de consument bij het boodschappen doen vooral let op versheid, smaak en prijs.

6. Communicatie over biologisch is ingewikkeld
Biologisch focust zich op meerdere speerpunten, zoals dierenwelzijn, klimaat en gezondheid. Dat maakt communiceren over biologisch lastiger dan wanneer je je op één speerpunt focust.

7. Social media is een goede plek om het gesprek aan te gaan
Op social media kun je rechtstreeks met consumenten praten, vragen beantwoorden en informatie geven over biologisch.

Lees hier de volledige Greenpaper ‘Biologisch & communicatie’ en ontdek ook de andere Greenpapers over biologische landbouw en voeding.

Meer weten over biologisch?
Lees hier waar je voor kiest als je biologische producten koopt, wat het verschil is tussen biologisch en biologisch-dynamisch en wat de voordelen zijn voor mens, dier en milieu!

Biologische producten zijn makkelijk te herkennen aan het Europees biologisch keurmerk (het groene ‘blaadje’).

Wil je op de hoogte blijven? Volg ons op Instagram en Facebook!


vind-ik-leuk(s)